top of page

סוגי מבנים שאנחנו הורסים

פירוט סוגי מבנים להריסה

סוגי מבנים להריסה.jpeg

ביצענו הריסה מבוקרת של מבנים רבים מסוגים שונים.
להלן פירוט בקצה המזלג על הדגשים החשובים לתכנון וביצוע הריסה כוללת של סוגי המבנים השונים:


בניני מגורים
מבני מגורים בסביבה עירונית צפופה, בעיקר בגובה של 4 קומות ומעלה. בסוג זה פרויקטים חשיבות עליונה לשמירה על עוברי אורח ותושבים הגרים בסמוך לבנין, על מבנים סמוכים, רכבים ותשתיות עירוניות כדוגמת כבלי תקשורת, ביוב, עמודי וארונות חשמל וכיו"ב.
לכן, יש לעשות שימוש בשיטות הריסה מדויקות ולא הרסניות ככל הניתן כגון - ניסור והנפה, שימוש בכלים הנדסיים קלים והפעלת צוותי הריסה ידנית. שיטות אלה מורידות לקרקע אלמנטים גדולים בצורה אטית ומדויקת (בניסור והנפה) או מפוררות לגושים קטנים את המבנה ומקטינות את הגופים הנופלים. בניגוד לכך, שימוש בבאגר מספריים (מחפר מותקן מספריים), מביא לנפילת חלקי מבנה וחתיכות בטון גדולות יחסית, והדבר מסכן את הסביבה שמתחת למבנה. ככלל, הנפה בטוחה יותר מהפלה. יחד עם זאת שימוש בבאגר מספריים רלוונטי בשל מהירות ההריסה שלו. יש לזכור כי כי הדבר אפשרי כאשר אין חשש לפגיעה כתוצאה

מנפילה לא נשלטת של שברי בטונים ובלוקים. שימוש בכדור הריסה או פטיש חציבה אינו מומלץ ברוב המקרים בשלב שבו ישנה הריסה בגובה. רק במקרים מאוד מסוימים, של מבנים בסביבה ספציפית, של הריסה הנמצאית בשלבים מאוד ספציפיים, השימוש בכלים אלה אפשרי בכדי להגביר את קצב ביצוע ההריסה.

בהריסה בסביבה אורבאנית יש להקפיד על תיאומים מול העיריה והמשטרה, ולתאם כניסות ויציאות לאתר וחסימות כבישים ורחובות לפי הצורך. אך יותר מכל ישנה חשיבות להתחשבות בשכנים ולשמירה על מערכת יחסים "בריאה" עם דיירי הרחוב, שיום בהיר אחד מישהו החליט להפוך את הרחוב שלהם לאתר בניה. קבלן הריסות מקצועי יפעל ככל הניתן לשמור על בטיחות בהריסה, על פרופיל נמוך וישמור על פעילות בלתי מורגשת אך יעילה בו בעת.פרויקטים של הריסה דיפון חפירה מאוד נפוצים בשנים האחרונות באיזורים עירוניים, בהם המבנה נהרסה ונכנסים לשלב של הדיפון והחפירה. אנו ערוכים לביצוע שלבים אלו בשיתוף עם קבלני הדיפון, ומסוגלים לרכז את הפרויקט כולו כך שהיזם מקבל הריסה חפירה ודיפון באריזה אחת. במקרים בהם מדובר במקרה של הריסת מקלטים או הריסת חניון ניתן לבצע את הדיפון משולב בתהליך ההריסה כשם שהדבר מבוצע בפרויקטים בהם הדיפון משולב בתהליך החפירה.

 

מבני ציבור מסחר ותעשיה

לרוב מדובר במבנים גדולים, ישנים, שנבנו בתחילת המאה ומחוזקים בשיטות שונות מאלו הנעשה בהן שימוש היום. כמויות הבטון וברזל החיזוק גדולות בצורה משמעותית והתנהגות המבנים בהריסה שונה בתכלית מזו של מבני מגורים שנבנו באותה תקופה. גם כאן מבנים אלו נמצאים לרוב בתוך העיר והנושא של תיאומים מול רשויות לצרכי ההריסה ועבודות ההכנה מהוות חלק מרכזי בפרויקט. מה שמייחד את העבודות הללו הן כמויות גדולות של חומר הממוחזר בשטח או באתר חיצוני או מועבר להטמנה. בפרויקטים אלו השימוש בבאגר מספריים, כדור הריסה, פטישי חציבה ואף פיצוץ מבוקר רלוונטי ביותר - זאת בשל העובדה שלרוב מבנים אלו מבודדים יותר, באופן יחסי. מבנים אופייניים שהרסנו בקטגוריה זו הם לדוגמה בית מרכזים בתל אביב שנשרף, בתי הקירור הגדולים בחיפה ברחוב הנמל, שלושה בנייני תעשיה גדולים של מכתשים בבאר שבע.

 

גשרים

הריסת גשרים מהווה אתגר לוגיסטי בעיקר בשל העובדה שההריסה בשלב זה או אחר גורמת להפרעה לתנועה העוברת מתחת לגשר, או על גבי הגשר החדש שנבנה להחליפו. כל דקה שעוברת גוזרת עלויות גבוהות של רכבת ישראל וכל מי שעושה שימוש בכביש. בפרויקטים אלה אנו מכינים תוכנית ביצוע מפורטת לרמת הדקות ומבצעים סימולציות כניסה ויציאה של ממלאי תפקידים לטובת ביצוע מושלם.ביצענו בעבר הריסה של גשרים בפיצוץ מבוקר, בניסור והנפה ובחציבה וכרסום על ידי כלים כבדים. בהריסת גשר פז העבודה בוצעה מעל 4 מסילות רכבת ושני כבישים בני שלושה מסלולים כל אחד - של כביש חיפה עכו. בגשר הרכבת בעתלית, העובר מעל כביש החוף, ביצענו פיצוץ של הגשר הישן תוך הגנה על הגשר החדש שנבנה במרחק של 1 מטר ממנו, כמובן באישור משרד העבודה, משטרת ישראל והרשויות. בחלוף 24 שעות פינינו את הגשר ההרוס ואפשרנו את חידוש התנועה בכביש החוף. בשני המקרים העבודה בוצעה בלילה ובליווי ניידות לחסימת כבישים ושוטרי משטרת ישראל. כמובן שתנועת הרכבות הושבתה לצורך הפעילות והעבודה מול רכבת ישראל היתה צמודה ובלתי פוסקת. הודעות על הפיצוץ וחסימת הכבישים פורסמו בתקשורת.

 

סילוסים ומיכלים

סילוסים בטון ומתכת פירקנו בעבר הן במפעלים והן באזורי תעשיה. לרוב מדובר ברצון לפתח ולבנות מבנה בשטח אך סילוסים ומיכלים אלה מייצרים לחץ ועומדים במשקלים גדולים המביאים לעתים לסדיקתם, שבירתם ואף לביקועם. במקרים אלה מבצעים הריסה מסיבה בטיחותית. בעבר נקראנו לא פעם להרוס סילוסים כאלה והמייחד אותם היא המבנה המעוגל והגבוה שלהם, המזכיר התנהגות של ארובה. יש חשיבות עליונה לניסיון בפירוק של מבנים אלו, אשר עלולים להפתיע בתנועה שלהם בשלב ההריסה. שבירה או ריסוק של מבנים מסוג זה שלא לפי תוכנית המפרטת ומסבירה היטב את הצפי להתנהגות הסילו בכל שלבי ההריסה - מסוכנת ביותר, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר ברצף של מבנים. ביצענו בעבר הריסה של סילו בגובה 50 מטר שהתפוצץ במפעל מילואות, כ15 מיכלי פלדה במפעל מילובר בצפון בגובה של מעל 30 מטר, סילוסים בטון במפעל דשנים חיפה, ומיכלים רבים במסגרת הריסה של בתי החרושת - פניציה, המגפר, אתא, נשר חיפה ועוד.

 

ארובות

הריסת ארובה היא מלאכה מורכבת הנובעת מסיבה פשוטה - המבנה ההנדסי של הארובה, בסיס קטן וגובה רב. המשמעות היא נזק פוטנציאלי ברדיוס גדול. אם נצרף נתון זה לעובדה שארובה אינה נבנית בר בשטח אלא בכדי לשרת מתקן תעשייתי במרחק קטן מגובה הארובה - ונקבל פרויקט הריסה מורכב הנדסית עם רגישות בטיחותית קיצונית. לרוזנברג הריסות ניסיון רב שנים בפירוק בטוח של ארובות במפעלי תעשיה - בבית החרושת פניציה פירקנו בפיצוץ ארובת בטון בגובה 51 מטר, ארובת נוספת נחתכה על ידי צוות חיתוך שהונף בסל ואלמנטים של הארובה הונפו לקרקע במנוף שני. בנשר חיפה ארובה בגובה 45 מטר פורקה במנוף גם היא. בנשר רמלה בשנת 2010 ביצענו ניסור של 3 ארובות בגובה 62 מטר והנפנו אלמנטים לקרקע, כאשר משקל כל אלמנט עד 50 טון. במפעלים נוספים ביצענו פירוק של ארובות רבות נוספות, כל ארובה בשיטה המתאימה לחומרים מהם היא בנויה, המבנה שלה, צורת הבניה שלה וכמובן הסביבה שבה היא מוצבת.פירוט על הריסה חלקית (או הריסה פנימית) המבוצעות במסגרת שיפוץ או שימור מופיע כאן.

bottom of page